Länge sen sist

Jag har nu varit i Thailand och hunnit komma hem. varit hemma i en vecka nu. Thailand var amazing! Så skönt att komma bort! För det mesta mådde jag bra, dock var det jobbigt med hungern, maten och lukterna. I Bangkok var det fruktansvärt jobbigt med lukterna, avlopp, konstig mat, vilket resulterade i en hel del ulkningar. Men för det mesta var det bra!! Hade med mig något ätbart vart vi än var, som tex kex, kakor och godis. Blev en hel del onyttigt om man säger så :)

Nu är jag i v.14. Tiden går ändå ganska fort. Har hunnit berätta det för många nu. Berättade på jobbet idag, imorgon blir det för vänner och till helgen Mormor och morfar och eva och johan. Lika kul varje gång att se allas miner  =)

Vecka 14
(från familjeliv)
Kroppen: Hormonförändringar kan visa sig genom att huden på mamman blir mörkare på vissa ställen, kvinnor kan få en vertikal mörk rand från naveln och neråt samt mörkare bröstvårtor. Randen brukar försvinna efter förlossningen, men man ska vara försiktig med att sola för mycket under graviditeten eftersom man även kan få andra pigmentfläckar som kanske inte går bort. Du kan bli snabbare andfådd eftersom blodvolymen i kroppen börjar öka. De flesta börjar få en liten mage. Om du tidigare fött barn blir magen oftast större mycket tidigare.
Fostret: Öronen är placerade där de ska vara och har fått den rätta formen. Alla större organsystem är nu färdiga och njurarna tillverkar urin. Fostret befinner sig nu i en snabb fas av tillväxt. Benen är längre än armarna och det finns gott om fostervatten som fostret simmar runt i.

Vecka 14 (från minbebis.se)
Bebis: Din bebis är 8 cm och väger ca 25 g. Bebisen är ungefär lika stor som en tennisboll. Nacken och halsen börjar bli så starka att bebisen kan hålla upp sitt huvud. Nu är alla kroppsdelar så pass utvecklade att man kan se vilket kön bebisen har.
Du: Nu tänjs musklerna och huden ut för att ge plats åt bebisen att växa. Om du fött barn tidigare och tycker att magen är mycket större den här graviditeten så är det helt normalt.Om du vill göra ett fostervattenprov så görs det kring de närmaste veckorna. Det uppstår en massa känslor när du är gravid. Låt din partner och de närmaste få chans att stödja dig genom att prata med dem. Be din barnmorska om hjälp, hon finns där för dig.

Jag: Sen jag kom hem från Thailand har illamåendet kommit tillbaka. Oftast mår jag illa i samband med att jag väntat för länge med att äta. Jag måste äta ungefär varannan timma, annars blir resten av dagen fördärvad. Jag har kräkts några gånger sista veckorna. Men idag tycker jag illamåendet blivit bättre igen, kanske var det tidsomställningen som vände upp och ner på min kropp. Däremot har en enorm trötthet infunnit sig hos mig de senaste dagarna. jag är så trött! Jag somnar var jag än är; på spårvagnen, på lunchrasten det finns inga gränser. Jag lägger mig tidigt på kvällarna och minns inte ens att jag försöker somna, vilket inte är likt mig. De tre senaste dagarna tycker jag att min mage ändrat sig. Kanske är den bara svullen, då jag verkligen är fylld av gaser (hehe) men nog tycker jag min ana en liten bebismage där under hullet. Och jag längtar verkligen efter att jag kan framhäva magen, slippa dölja den som nu då den bara ser fet ut. I övrigt kännsdet hela fortfarande galet overkligt, kan liksom inte förstå att jag har en bebis i magen lika stor som en tennisboll!! Fortfarande känns det väldigt främmande att planera, inhandla och förbereda något. Vågar fortfarande inte. Men snart så.... längtar så mycket efter att börja planera vad som ska köpas och göras. =)

Kommentarer
Postat av: Sophia

Yeeeeey! Grattis!

2011-04-06 @ 20:54:05
URL: http://blog.isthisdesire.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0