Vecka 34

Idag går jag in i vecka 34!!

Vecka 34

Mamma: Under slutet av graviditeten är det vanligt att värkarna ändrar sig en aning, ibland kan det kännas som om lungorna trycks uppåt och man får svårt att andas för en stund. Det kan vara svårt att skilja förvärkarna från riktiga värkar. De kan komma tätt och upplevas som intensiva, ett sätt att särskilja dem är att ta ett varmt bad, det får förvärkar att avta medan riktiga värkar fortsätter.
Många börjar fundera allt mer på förlossningen. Det är vanligt att man är orolig för att något ska hända. Du kan vara orolig för att du har mått ”för bra” och tänka att ”det får inte vara så här lätt”. Eller så tänker du motsatsen, ”allt har varit så jobbigt, det kanske inte är meningen att jag ska få vara glad”. Det är vanligt och helt normalt. Även som partner kan man ha många funderingar. Det är svårt att förbereda sig på att vara ett bra stöd när man inte vet vad som väntar. En del blivande pappor eller partners kan uppleva tanken på förlossningen som skrämmande.

Bebis: Barnet är väl medveten om förvärkarna, men det tycks inte vara obehagligt på något sätt. Huden har antagit en mer rosa ton genom inlagring av underhudsfett, vid denna tidpunkt kan barnet utan vidare överleva utanför livmodern. Nu reagerar barnet olika på mammas, pappas/partners samt främmande personers röster.

Jag: Jag upplever att den senaste veckan varit lättare än föregående veckor. Jag har känt mig relativt pigg, inte alls lika utmattande trött som innan, trycket jag kände uppåt har redan börjat lätta (!) tycker inte det är lika jobbigt att andas heller. Detta kan nog förklaras av att lillskruttan ligger långt ner nu, iallafall enligt barnmorskan. Jag är iallafall glad över att jag kan, till viss del, njuta av den sista tiden nu. Jag har inte heller längre några förvärkar att tala om, möjligtvis att jag kände lite igår men absolut inte som innan. Det märks att vila och lugn och ro hjälper gott. Det är skönt att vara ledig och bara ta dagen som den kommer.
Dock sover jag så jäkla illa på nätterna. Har mycket svårt för att somna och komma till ro, hitta en bekväm ställning och jag svettas sjukligt mycket på natten. Detta gör att jag visst råkar sova länge på dagarna, upps. Det är inte ovanligt att jag sover till 10:30, har visst vänt på dygnet..... Men hör och häpna, jag vaknar nästan aldrig av att jag behöver kissa på natten vilket verkligen förvånar mig. Man hör ju att gravida går upp både två, tre och fyra ggr på natten så här i slutskedet. Men jag är glad att jag slipper. Visserligen är jag så kissnödig när jag vaknar på morgonen att det gör sjukt ont i blåsan, men det släpper ju snabbt =)
Jag tycker inte att magen växer så mycket längre, den känns ungefär lika stor och lika mycket i vägen som för 3 veckor sen. Jag påtalade detta för barnmorskan igår och då sa hon att det är vanligt att man känner det så i slutet, jag har väl vant mig vid den oxå. Men jag hade föreställt mig svårigheter med att vända mig i sängen, att resa mig upp från liggande ställning i soffan etc men än klarar jag det obehindrat. Men det kommer väl.... =) Ska bli spännande att se om jag är lika positiv om några veckor ;)
Och helt enkelt är det ju inte nu heller, ryggen orkar inte med för långa stunder ståendes/gåendes, inte fötterna heller, men därför är det ju så himla bra att jag är ledig. Usch och fy för att behöva jobba nu, iallafall med mitt jobb. Skulle inte gå!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0