En djungel

Har spenderat kvällen framför datorn. Vi har många beslut att fatta framöver. Vilken vagn ska vi ha? Vad behövs till vagnen? Jag tror jag blir knäpp. Vilken djungel det är! Vi har nog bestämt oss för vilken vagn det blir, men nu till tillbehören... Kanske kan nån hjälpa... Behövs åkpåse till en ligginsats? Bebisen kommer ju på hösten och man får väl räkna med kalla månader därefter. Åkpåse måste ju värma bra men räcker det med varm overall och varmt täcke/filt? Om åkppåse skall inhandlas, köper man då den som tillhör vagnen eller finns det bättre och billigare på andra ställen? Ska åkpåsen isåfall vara i dun eller vilket material skall man satsa på? Och storleken på den? Ska man köpa den (dyra) skötväska som hör till vagnmodellen eller kan man hitta billigare och bättre nån annanstans? Behövs ett babyskydd som kan klickas på chassit? Troligen inget måste men är det smidigt?

Haha, skrattar.... helt sjukt detta. Måste varit lättare förr!

Kommentarer
Postat av: Maria

Jag svarar från mina erfarenheter :)

1. Nej jag tycker inte åkpåse behövs till mjuklift. Jag hade det inte med Ally och tänkte jag skille testa med Lisa men det blev liksom lager på lager och inte så bra så jag bytte till Täcke-kudde istället.

2. Det räcker med overall och täcke/kudde i vagn/vagga storlek. Sött också! Jag har ju åxå haft vinterbarn :) Mjukliften, beroende på vilken vagn du har, kan ju också göras om till en åkpåse oftast när barnen blir 7-8 månader.

3. Man behöver inte köpa den som tilhör vagnen, men det är kanske den som passar bäst- men oftast dyrast. Jag har köpt på gekås, billigaste varianten som kostar 139 kr. Värmde gott och bra! Annars finns det i alla prisklasser även på gekås tex.

4. Man behöver heller inte köpa den dyra tillhörande skötväskan. MÅnga är dyra dock- skiphop kostar ju runt 800 kr, teutonias också- jag hittade min teutoniaväska på blocket för 350 kr. KOlla där! Kolla också tradera! Finns många märken, babybjörn, babydan tex.

5. Det BEHÖVS inte ett babyskydd som klickas på chassit men en del tycker att det underlättar när bebisen sover och man ska handla med bilen så slipper man manövern flytta-sovande-bebis-så-hon-vaknar. Sen kan man fråga sig hur ofta man hamnar i den sitsen. Jag tex- måste koppla bort hela min liggdel för att OM hon somnar kunna koppla på babyskyddet på vagnen. Men visst kan barnet sitta i den vaket med.



Jag vet att tiden ändå kommer gå så otroligt fort och man behöver inte alla dessa grejjer som man får huvudvärk av. Vänta med sovpåse, det är ändå inte aktuellt förren bebisen sitter i vagnen egentligen och köp det då istället om du märker att det behövs!



Hoppas du fick lite hjälp av detta :) Kram!

2011-06-11 @ 21:45:23
URL: http://mclachlan.blogg.se/
Postat av: emelie

maria: tusen tack för dina utförliga svar!! Känns som att vi skippar åkpåse i nuläget faktiskt, som du skrev så går det ju verkligen bädda varmt ändå. Bra tips med blocket och tradera, ska verkligen kolla där, tycker det var löjligt dyrt med skötväska!!

När det gäller babyskydd kanske man ändå ska köpa det som passar till vagnen, utifall att vi vill kunna använda det till chassit, kostar ju ändå ungefär samma så lika bra att ta det som passar då :) vi ska oxå ha liggkorg, så då behöver man förståss ta bort den från vagnen men samtidigt så tror jag väl inte att hela vagnen går i bilen om man inte tar bort ligginsatsen. mycket funderingar alltså...hehehe

2011-06-11 @ 22:38:43
Postat av: Johanna

Vi ska sälja vår gamla vagn då vi ska ha syskonvagn, o då finns skötväska o allt. Ifall det är något du är intresserad av?

Till vår ligginsats, hårdlift, så hade vi åkpåse och det var jättebra. Men det beror ju på om man har mjuk eller hårdlift tror jag. Hårdliften är ju inte särskilt ombonad i sig liksom, medans mjukliften är det. Åkpåsen behöver inte vara av samma märke som vagnen, men tänk på att OM ni ska ha vagnen som sittvagn sen också så bör det finns bälteshål i åkpåsen som matchar den, nu är det typ 1 år framåt i tiden, men känns ju onödigt att behöva byta åkpåse senare bara för hålens skull.

Vi hade(har) så man kan ha babyskyddet på vagnen, o det är väldigt smidigt de gånger man använder det, o så slipper man ha med sig liggdelen jämt, vilket jag gillade för vagnen tog sån jäkla plats i bilen. Men ok, det är inte suuuuperofta som det används, men de månaderna man gör det så är det smidigt. Lycka till!

2011-06-14 @ 14:47:42
URL: http://ninajohannah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0