Vecka 23

Jag säger det igen, kan det vara på riktigt att tiden går så fort? Idag är jag i vecka 23!!

Vecka 23

Kroppen: Man kan känna hur barnet rör och vänder på sig. Ännu finns det gott om plats i livmodern. Det går även att urskilja i vilket position barnet ligger. Ibland kan det göra tillfälligt ont i sidan som kan orsakas av att livmodermuskulaturen töjer sig mycket. Många upplever den här tiden som en positiv del av graviditeten. Barnet är inte alltför tungt än och det är fortfarande långt kvar till förlossningen. Men alla är inte lyckliga och mår bra under graviditeten. En vanlig orsak kan vara oro inför hur livet med ett litet barn kommer att bli. Vissa blivande mammor är ofta sjuka. Det beror på att immunförsvaret påverkas så att det fungerar lite sämre under graviditeten.

Barnet: Barnet reagerar på olika sorters ljud som musik och röster. Barnet ligger ofta och suger på sin tumme. Huvudhåret har börjat växa ut och en del barn kan ha riktigt tjockt hår redan som nyfödda. Barnet hickar när det ligger i livmodern, ett nyfött barn hickar också ofta. Nu är det mer kännbart och känns igen som ett rytmiskt dunk. Nu är bebisen förmodligen ungefär 29 cm lång från hjässa till häl och väger ungefär ett halvt kg. Blodkärl i lungorna utvecklas inför livet utanför och bebisen sväljer nu regelbundet – men kommer normalt inte att producera någon avföring tills efter födelsen.

Jag: Jag känner mig klumpigare och klumpigare, verkligen en ny erfarenhet det här med att det är jobbigt att ta sig upp från soffan när man legat ner! Jag tycker magen är megastor nu, är lite rädd för hur det kommer att bli. Jag mår fortfarande bra men halsbrännan är kvar, vilket jag börjar vänja mig vid. Jag känner verkligen hur konditionen sinar, orkar inte alls mycket längre. Vid några tillfällen har jag känt hur magen blivit alldeles stenhård, för att sen återgå till det vanliga... jag undrar om det är sammandragning? Har ju ingen erfarenhet alls och vet ju inte hur det ska kännas men jag har förstått att SD kan vara smärtfri. Jag känner ju ingenting alls, förrutom med handen på magen... Bebisen rör på sig ofta!! Ibland är det nästan obehagligt hur den rumlar runt där inne och sparkar på mina organ. Men för det mesta mysigt!! :) Längtar efter bebisen så jag blir tokig!

Kommentarer
Postat av: Sophia

Japp, låter som sammandragningar. Magen blir liksom spänd och kan puta ut. Kram!

2011-06-09 @ 21:46:17
URL: http://blog.isthisdesire.com
Postat av: Maria

Håller med :) Låter som sammandragningar...

2011-06-09 @ 23:29:26
URL: http://mclachlan.blogg.se/
Postat av: Mathilda

Din lustiga navel då, ska du inte skriva om den? haha :)

2011-06-09 @ 23:30:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0