Solskydd eller inte

Det råder helt klart förvirrande info om man ska smörja in barn under ett år med solskydd eller inte. Tidigare i våras frågade jag på BVC och fick då till svar att man inte ska smörja in barn under 1 år, så då köpte jag det. Men nu när det varit många fina dagar har jag insett hur svårt det är att undvika att Ingrids hud hamnar i solen. Hon är så rörlig och snabb om hon är på en filt ute. Om det är varmt känns det hemskt att sätta på henne långärmat och långbyxor. Och hur man än gör i både vagn och bärsele så får hon solens strålar på sig lite då och då. Jag gick därför in på ett apotek häromdagen och frågade, den gamla tanten svarade likadant som bvc sköterskan. jahopp, ja ja, då får vi väl strunta i det då. Men så pratade jag med min mamma om det som läste på acos hemsida och 1177.se och där står det följande:


Små barn bör inte utsättas för direkt solljus, utan de ska skyddas med skugga och kläder i första hand. Ofta brukar man rekommendera att barn under 6 månader inte bör smörjas med solskydd alls. Anledningen till denna rekommendation är att man vill undvika att små barn över huvud taget exponeras för sol, men det betyder alltså inte att solkräm är farligt att använda på små barn. (www.aconordic.se)


Spädbarn, det vill säga barn under ett år, har nästan inget skydd mot solens strålar och ska helst inte alls vara i direkt solljus. Men om barnen är skyddade med kläder och solkräm är det ingen fara om de hamnar i solsken korta stunder under lek eller en tur i barnvagnen. När solen är som starkast, mellan klockan 11 och 15, bör spädbarn vara inomhus eller i skuggan. 
Man kan skydda spädbarnet med ett parasoll och med kläder. Barnet bör ha en långärmad t-shirt, byxor som täcker hela benen och en solhatt. Oskyddad hud ska smörjas in med solskyddsmedel med hög faktor, det vill säga en solskyddsfaktor mellan 30 och 50. (www.1177.se)



Så nu har jag bestämt mig, jag ska smörja in Ingrid. Köpte därför denna på apoteket idag,

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0