Ingrid 15 månader

Idag blev Ingrid 15 månader. Tycker nyss jag skrev inlägget om 14 månader. Usch vad tiden går fort. Nu får den gärna stå still ett tag.
 
 
Ingrids nya färdigheter är att hon numera äter väldigt bra själv, visst blir det kladdigt men det är verkligen inte farligt. Jag har upptäckt en ny sida hos henne och det är att hon avskyr att bli kladdig, hon får nästan panik om det är minsta lilla kladd på ett finger. Därför går hon verkligen in för att inte kladda med händerna när hon äter och hon håller längst ut på skeden, haha. 
Ingrid blir mer och mer tillbakadragen och blyg, är försiktig med nya människor och sitter då helst i mitt knä en bra stund innan det lättar och hon vågar ta några steg på egen hand. Att hon är försiktig märks även när hon tar sig ner från sängen och soffan, hon vill helst hålla någon i handen men finns det ingen hand tillgänglig så går det bra med ett täcke eller kudde =) Inga tecken på att klättra än och jag hoppas, kanske för mkt begärt?, att denna försiktighet även kommer fram där.. 
Det händer allt oftare att hon sitter still i min famn och gosar, läser böcker eller bara busar. Hon älskar när jag gör grimager och fånar mig. Favoritsången alla kategorier är imse vimse spindel och den kan hon alla tecken till.
Som jag skrivit förut är hon extremt mammig och ingen förutom jag duger, någongång. Det går såklart bra med per men inte om jag är i närheten..
Hon visar mer och mer att hon är bestämd och kan bli rasande arg på en gång om något inte går hennes väg.
Tycker mycket om att leka med dockor och köra runt dem i dockvagnen. Hon älskar även att pussla och klarar lägga knopp-pussel på egen hand.
Drar fortfarande storlek 74/80 i kläder men 74 börjar bli lite litet nu, iallafall vissa plagg. Eftersom hon är längre än vad hon är bred, så blir ofta 80 byxor stora i midjan och åker ner men 74 är ofta lite korta nu. Så nu får hon allt lägga på sig lite hull :)
När det gäller snacket är det ungefär samma som förut, säger några enstaka ord men mest är det hennes egna språk. Däremot märker vi att hon förstår mer hela tiden, vilket verkligen är häftigt att se. 
Nått annat intressant att nämna är att hon gått från banan-hatare till bananalover under loppet av ett par veckor.. hihi. Numera bryter hon ihop om hon får syn på en banan men inte får äta den. Det kan ändras fort.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0