Vecka 30

Är nu inne i den veckan jag sett som en milstolpe, vecka 30. Har alltid tänkt mig vecka 30 som väldigt nära förlossning men jag tycker nog fortfarande att det känns långt borta.

Vecka 30

Bebis
Barnet växer och växer. Nu börjar proportionerna likna ett nyfött barn. Hjärnan växer och veckar ihop sig mer och mer. Nu är det trångt därinne, men barnet kan fortfarande slå kullerbyttor och röra sig ganska fritt. Många mammor säger att om barnet rörde sig mycket i magen är det aktivt även utanför. Vikt 1 600 gram.

Mamma
Det är vanligt att brösten läcker råmjölk "kolostrum" redan nu. Det brukar inte vara fråga om några stora mängder, men det kan det vara bra att införskaffa en skön amningsbehå utan byglar som du kan ha om natten.
Om förvärkarna upplevs som smärtsamma är det en signal om att allt inte står rätt till. Detta inträffar vanligtvis efter en lång arbetsdag eller då du är jäktad. Ta det lite lugnare och förkorta gärna dina arbetsdagar. Om du får kraftiga sammandragningar brukar man kontrollera livmoderhalsen för att se att den inte är försvagad och öppnar sig i förtid. Om så är fallet kan sjukskrivning vara aktuellt för att man ska kunna vila. Ibland rekommenderas en kortare tids sjukhusvistelse och/eller läkemedel som stoppar sammandragningarna.
De flesta föräldrar kommer nu att börja eller har redan påbörjat en föräldrakurs eller förlossningsförberedande kurs.

Jag
Trött, orkeslös, ont i ryggen, stel i kroppen, domningar i fingrar/händer och "mensvärk" (förvärkar?) titt som tätt. Jag har blivit den gnälliga höggravida kvinnan jag aldrig tänkte bli. Jag börjar faktiskt bli trött på att vara gravid. Och det är ganska lång tid kvar. Jag tror iochförsig att denna relativt aktiva semester bidragit en del. Vi har hittat på något varje dag senaste veckan. Är i Ängelholm med pers syskon i ett hus vi hyrt. 3 barn som skriker och gnäller, massor av utflykter och krav från mig själv på mig själv att jag måste bidra lika mycket vid matlagning m.m Tur att jag har Per som är på mig som en hök om att jag måste ta det lugnt. De sista två dagarna känner jag dock själv att det är precis det ja måste göra, jag har ofta förvärkar (tror jag att det är) och har fått ont i ryggen (började igår). Imorgon far vi hem efter två veckors semetser på västkusten och sen är det vila som gäller ett bra tag. Jag vill ju och hoppas ju att jag ska ha energi även i slutet av graviditeten, det är ju massor som jag vill hinna göra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0