Lite mer jul 2012

Här kommer en sammanfattning av vår jul. 
 
Dan före dan före dan åkte vi hem till Pers föräldrar i en minst sagt fullknökad bil. Då hade vi ändå inte med oss allt, min bror fick ta med julklapparna som skulle delas ut hos mina föräldrar.
 
 
 
 
 
 
Ingrid fick busa med farmor och farfar och jag och Per fick ta det lugnt och slappna av efter en hektisk dag med allt packande. Ingrid passade även på att bada i badkar, vilket är en lyx för henne :)
 
Dan före dan var det dags att packa in oss i bilen igen för att åka hem till mina föräldrar, ca 7 mil.
 
 
 
Vi hade vårt traditionella dan-före-dan-dopp-i-grytan, klädde granen och tittade på bingolotto. Vi gick även upp på vinden och letade fram en massa gamla leksaker, bland annat två fulla hinkar med duplo.
 
 
 
 
 
 
På julafton doppade vi återigen i grytan hemma hos mamma och pappa vid lunch. Då kom även Ingrids gammelmormor, gammelmorfar och gammelfarmor och firade jul med oss. Vi åt mängder av mat. I love julmat!
 
 
 
 
I väntan på tomten vräkte Ingrid i sig en massa vindruvor. Hon åt upp hela klasen själv kan tilläggas...
 
 
 
 
 
Och så kom tomten och Ingrid blev livrädd. Men var ändå väldigt nyfiken på klapparna och tog gladeligen emot dem, så länge hon var på rimligt avstånd från tomten :)
 
 
 
 
 
 
 
Innan tomten skulle gå satte vi henne i tomtens knä. Först fattade hon inte vem hon satt hos men så tittade hon upp och blev alldeles förskräckt. Stackarn.
 

 
 
Ingrid fick verkligen hur mycket julklappar som helst, och stora var dem också. Hon måste verkligen ha varit snäll i år ;)
 
När klapparna var öppnade och kaffet uppdrucket var det dags att bege oss vidare. Pers föräldrar skulle återigen få besök av oss, och där väntade Ingrids 4 kusiner ivrigt på tomten.
 
 
 
 
 
 
Det var stimmigt och stojigt vid julklappsutdelningen men det är en fröjd att se barnen! När tomten gått väntade ännu mer julmat och när barnen äntligen somnat blev inte många knop gjorda. Trött var bara förnamnet. 
 
På juldagen vaknade vi alla upp till ett riktigt tråkigt väder, det hade regnat hela natten men det fanns lite snö kvar på backen i alla fall. Alla utom jag, som verkligen behövde egentid, gick ut till pulkabackan och åkte pulka. Jag stannade inne och tog det lugnt.
 
Ingrid tyckte det var roligt att leka med sin minsta kusin Lily, hon såg henne kanske som en docka...?
 
 
 

 
 
 
Därefter åt vi alla lunch och sen, hör och häpna, skulle vi återigen ge oss av! Pers föräldrar skulle åka på semester på natten så vi drog oss åt småland igen hem till mina föräldrar. 
Det blev en lugn kväll hemma hos mina föräldrar. Ingrid lekte med sina julklappar och vi vuxna spelade julklappsspelet.
 
 
 
 
 
 
På annandagen var vi bjudna hem till min mormor och morfar. Där bjöds det på ett riktigt kaffekalas samt ännu mer, smarrig, julmat. Ingrid var först extremt gnällig och trött, men detta övergick sedan till övertrötthetsenergi och underhöll oss i säkert 1,5 h iförd endast blöja med sina tokerier. Det blev många skratt vill jag lova.
 
 
 
 
 
 
I torsdags ansåg vi julen vara över och vi tog allt vårt pick och pack och åkte hem till Göteborg igen. 
 
Så vad fick lilla Ingrid i julklapp då? Det blir en lång lista :)
 
- en gunghäst
- en spis
- en docksäng
- älvornas trädhus
- två dockor, skrållan och skrållans lillasyster Lillan :)
- kläder till Lillan
- en hushållsmaskin i trä
- två uppsättningar grytor m.m
- två pyjamasar
- en klänning och en top
- en maileg-mus
- pussel
- memo
- en bil som kör jättefort =)
- en morgonrock
- en barnkammarbok
- handdocka föreställande en elefant
- nån slags anka som vandrar runt om man vrider upp den
 
det var allt jag kommer på just nu, kan säkert ha glömt nått :)
 
 
 
 
 
 
Ingrid var verkligen förtjust i gunghästen som även sjunger en sång om man trycker på örat :)
 
 
 
Och här är anledningen till varför vi behöver flytta så att Ingrid kan få ett eget rum, hahaha
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mathilda

jaaa en liten julklapp från mig glömde du faktiskt! ;)

2012-12-31 @ 00:08:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0