Vecka 38+3


Bloggen har prioriterats bort senaste dagarna. Har haft annat i tankarna men jag vill ju egentligen fortsätta dokumentera mina tankar och känslor även nu i slutet så ska försöka skärpa mig. Bebis har inte tittat ut ännu men snart får hon nog allt ta och komma för jag börjar tröttna! I torsdags sladdade vi in i v.39! Och idag är det endast 10 dagar kvar (till BF....)!!

Vecka 39

Bebis: Det duniga hår som hittills täckt barnets hud försvinner och hudens rynkor är utslätade. Barnets avföring "mekonium" som samlats i tarmarna består av en blandning av lanugohår, gallpigment, utsöndringar från matsmältningssystemet och celler från tarmväggen. Barnet förbereder sig att födas genom att samla på sig extra mycket energi för att klara sig under förlossningen och de första levnadsdygnen innan mjölkproduktionen kommit igång.

Mamma: Bestäm dig för att du är klar att föda ditt barn! Nu är du klar med förberedelser och du är redo. Känslomässigt känner man ofta blandade känslor, man är otålig samtidigt som man kan känna rampfeber.
Livmodertappen har i regel börjat mogna och mjukats upp för att underlätta förlossningsarbetet, i vissa fall försvinner den helt. Slemproppen kan lossna, men det är ingen garanti att förlossningen är på gång. Om den lossnar i tidigt skede kan den till och med återbildas. Slemproppen bildas i vecka fyra för att skydda ingången till livmoderhalsen. Den kan vara alltifrån genomskinlig i en geléaktig konsistens till brun-, röd- eller grönfärgad. Den kan även komma ut i små omgångar och vissa märker inte ens av den.

Jag: Jodå, jag är redo. Så redo jag kan bli. Tror inte vi har något mer att fixa nu. Vaggan är bäddad sen ett tag tillbaka och står där i sovrummet så fin och bara väntar. Likaså vagnen är redo ute i hallen. BB-väskan är så gott som klar och vi är klara! Jag är mer än klar! Den senaste veckan har jag samlat på mig vätska. Fingrarna är så tjocka, som korvar och underbenen degiga och hemska. Big foot kan man oxå säga, jag hopas innerligt att fötterna återgår till sin normala storlek sen, annars är det ett antal skor jag inte kommer kunna ha..... Ser ut som miss piggy i ansiktet och näsan är stenhård. Helt sjukt. Ha ha. Jag blir väldigt andfådd när jag gör minsta lilla ansträngande, till och med när jag pratar. Vätska på lungorna?? Kan man få de när man är gravid? Annars är det väl inget nytt tror jag. Fortfarande häpnas jag över att jag kan sova en hel natt utan att vakna en enda gång. Inatt sov jag nog mellan 01 och 10 utan att vakna en enda gång, Har bara ett svagt svagt minne över att jag kämpade mig över från höger till vänster sida en gång inatt, liksom omöjligt att vända på sig utan att vakna lite, men jag somnade nog om samma sekund som jag vaknade. Och det där med blåsan är ju också intressant då verkligen alla gravida verkar vara uppe på toa hur många ggr som helst på natten, medans jag klarar mig massor av timmar. Kanske beror det på att jag faktiskt samlar på mig vätska istället för att bilda urin? Och att bebis inte är så intresserad av min blåsa? :) Skönt att slippa kissa nätterna igenom är det iallafall.

Men vi går här spända hemma nu. Jag känner efter alldeles för mycket och tänker att minsta lilla knäpp eller knakning eller smärta betyder ngt. Kan inte ringa Per på mobilen på jobbet för då tror han vattnet gått, jag får hålla mig till sms. Snacka om att han kommer få hjärtsnurp den gång jag faktiskt ringer....hihi. Men jag känner nog inget som är värt att nämna. Vet inte vad jag ska känna heller. Men jag lär väl bli varse de .... =)


Kommentarer
Postat av: Maria

När värkarna kommer, om det börjar me det, så vet du med en gång emelie! För det är en känsla och en smärta du aldrig upplevt innan. Du vet med en gång! Börjar det med vatten så känner du det också- antingen mycket vatten med en gång eller ett ständigt strilande :)

2011-10-02 @ 21:52:52
URL: http://mclachlan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0