Som ett äpple

Idag går jag in i v. 15!!

Vecka 15 (från familjeliv)
Kroppen: Man kan känna sig nästäppt och ha lätt för att blöda näsblod när man är gravid även om det är mer vanligt under slutet av graviditeten. Nästäppa beror till stor del på den ökade mängden östrogen samt ökad blodmängd som i sin tur mjukar upp brosk och vävnader vilket gör att man blir täppt i de trånga näsgångarna. Det kan i sin tur göra att man snarkar om nätterna. Blodkärlen kan även vidgas vilket medför att man lättare blöder näsblod. Från vecka 15 kan du göra ett fostervattensprov.
Fostret: Huden är i det här stadiet genomskinlig och man ser blodkärlen. Armarna kan röra sig och händerna kan knytas. Hjärtat pumpar ungefär 28 liter blod/dygn och hjärtljuden kan avlyssnas med en doptone-apparat. Fostrets hud är tunt och täcks av ett tunt skikt hår som kallas lanugo-hår.

Vecka 15 (från minbebis.se)

Bebis: Stor som ett äpple. Vikten har fördubblats sedan förra veckan, nu väger bebisen 50 g och är 9 till 10 cm mellan stjärt och huvud. Bebisen samlar på sig kalcium och skelettet blir hårdare och hårdare. Bebisen kan suga på tummen och är i princip färdigformad. Blodsystem, hjärta, ögon, öron, armar och ben finns nu klara i miniformat inför framtiden.
Kroppen: Det börjar synas på en del att de är gravida. Eftersom bebisen tar kalcium från dig behöver du få dig lite extra, finns bla i mjölkprodukter. En del kvinnor känner svartsjuka, drömmer mardrömmar och är otrygga. Tala med din partner om hur du känner dig så han på bästa sätt kan finnas som ett stöd

Jag: Jag mår numera nästan helt bra bortsett från de gånger jag är riktigt hungrig, men om jag bara sköter mig och äter regelbundet lyckas jag hålla illamåendet borta. Jag är fortfarande lika trött men däremot har de senaste dagarnas underbara väder gett mig mer energi vilket jag tydligt märker av. Jag sover gott på nätterna men vaknar oftare och oftare mitt i natten med sprängfylld blåsa. Jag tycker fortfarande inte att magen format sig till en "bebismage" utan jag känner mig bara tjock (hehe), men däremot har jag ju börjat känna av bebisen vilket är helt otroligt.

Kommentarer
Postat av: Kung Evve

Var med i veckans blogg! :D

2011-04-12 @ 10:20:43
URL: http://kungevve.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0