Vecka 28

Jag är inte förvånad över att tiden nu bara rinner ifrån mig, jag har ju semester. Är redan i v.28 och varje gång jag går in i en ny vecka häpnas jag över hur nyligen det var jag konstaterade samma sak veckan innan här i bloggen.

Mamma
Nu är två tredjedelar av graviditeten över och du går in i sista trimestern. Nu räknas du som höggravid. Livmodern är nu så stor att den påverkar hur du kan röra dig. Du kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om du tar i för mycket. Då kan du få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar ihop sig och blir hård. Det kan komma när du går fort eller är kissnödig. En sammandragning håller i sig i 10–30 sekunder, för att den ska släppa behöver du stanna upp. Om sammandragningarna börjar göra ont kan det vara ett tecken på att livmodertappen håller på att mjuka upp sig. Det bör kontrolleras hos läkare eller barnmorska.
Framöver blir besöken hos barnmorskan allt tätare. Man ser över att Symfus-fundusmåttet går uppåt i den takt som det ska och att kroppens värden är goda. Man kontrollerar järnhalten i blodet, sockerhalten, blodtryck och fosterljud.
Nu kan du få humörsvängningar igen, när kroppen börjar kännas tyngre och magen mer otymplig.

Bebis
Bebisen väger omkring 1,1 kg och är 35 cm lång. Hjärnans ytskikt börjar forma sin rätta form. Ögonbryn och ögonfransar har vanligtvis vuxit fram nu. Tunt och fjunigt hår täcker bebisens kropp. Bebisen fortsätter att vända på sig ända fram till några veckor innan förlossningen. Barnet ökar nu i vikt cirka 27 gram per dag och har börjat drömma.

Jag
Oj, jag är alltså höggravid nu :) Och i sista trimestern. Läskigt men samtidigt fantastiskt. Än så länge känns en förlossning ganska långt borta men jag har börjat tänka lite mer på det, på hur jag ska förbereda mig, på vilka metoder jag vill använda mig av osv. Har fått tips av en vän att dykartekniken är suverän. Ska läsa på lite om detta tänkte jag.

I övrigt mår jag väl som jag beskrev i inlägget under. Jag är trött och har inte mycket energi. Men änsålänge håller kroppen ihop. Ingen smärta i vila, får bara sjuhelsikes ont i fötterna när jag går ca 15 min utan vila :) Men jag har ju semester just nu och kan vila, så mycket jag vill!!

Min mage börjar bli stor, jag känner av att livmodern trycker uppåt och jag kan inte ligga bekvämt längre. Jag somnar dock som tur är på kvällarna pga enorm trötthet. Förutom ett till två toabesök på natten så sover jag gott och djupt. Men det där med täta toabesök har verkligen eskalerat sista veckan. Skulle behöva en mobil toalettstol nu när vi är ute och semestrar. Jobbigt att alltid behöva ha "var finns närmsta toa" i åtanke. Ofta när jag väl hittat en toa och fått göra mitt behov, så blir jag direkt kissnödig igen och får antingen gå tillbaka eller stå ut ett tag. Haha. Ganska komiskt. Men vad gör det när något alldels fantastiskt kommer av allt detta? Och jag har världens bästa sambo som verkligen stöttar mig, finns där för mig, masserar mina svettiga fötter och står ut med mina humörsvängningar hela tiden! Han kommer bli den allra bästa pappan som finns, kan inte tänka mig nån annan pappa till mitt barn! ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0