Vecka 25

Idag traskade jag raskt in i v.25!

Vecka 25

Mamman: Placeringen av livmodern är vid denna tidpunkt ungefär 2-3 fingerbredder ovanför naveln. Barnmorskan mäter magens mått på ett speciellt sätt som kallas symfys-fundus mått. Man mäter det från blygdbenets topp upp till livmoderns övre del. Siffran skrivs upp och bildar sedan en alldeles egen tillväxtkurva. Livmoderns mått är mellan 23 och 26 cm. Som en fotboll!Vid den här tidpunkten är det vanligt att man får höra barnets hjärtljud på barnmorskemottagningen för första gången, genom en apparat som gör att ljudet hörs i hela rummet. Barnets puls ligger omkring 150 och hjärtljudet låter som en galopperande häst. Man mäter även sitthöjden på barnet, genom att mäta avståndet och blygbenet och övre delen av livmodern. Om du oroar dig inför förlossningen är det dags att börja fundera över hur du kan förbereda dig och vilken hjälp du vill ha. Som partner till en gravid kvinna börjar graviditeten också bli mer påtaglig. Vissa kan känna av liknande symtom som kvinnan har haft, till exempel illamående och viktuppgång. Blivande föräldrar kan börja fundera över om man vill gå någon föräldrakurs och eventuellt anmäla sig till det.

Barnet: I vecka 25 är medelkroppslängden 33 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 800 gr. Huvudets omkrets är 23 cm. Den snabba tillväxten avtar. De flesta av barnets organ är färdigutvecklade vid denna tidpunkt och barnet kan nu överleva om det skulle födas. För tidigt födda barn har emellertid svårt att hålla värmen och lungorna är långt ifrån färdigutvecklade. Könsorganen för både pojkar och flickor är färdigutvecklade och barnet kan knyta sina händer och få tag på sina fötter.

Jag: Magen fortsätter väl att växa, jag tycker inte jag ser så stor skillnad egentligen men när jag fotar magen kan jag ju se skillnaden :) Jag börjar nog vänja mig vid mage! Viktuppgång hitills är 8.8 kg. Har inte ökat nått sista veckorna, det märks att jag inte är lika hungrig och illamående längre. Annars måste jag säga att jag är förvånad över att jag inte har ont i rygg, höfter, bäcken m.m Men jag är verkligen glad att jag slipper! Så länge det varar.
Nästa vecka är det för barnmorskebesök, ska bli spännande att se hur SF måttet ligger.
Pyret gör sig mer och mer påmind i magen, sparkar och rullar runt. Ibland har jag svårt för att somna när h*n är som mest aktiv.
Har annars åkt på en dunderförkylning denna veckan, vilket har varit ganska jobbigt. Tungt att andas på natten, täppt i näsan och ont i halsen. Hoppas det går över snart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0