Vecka 18

Nu är jag redan inne i v.18! Det står inte lika på nån sida om veckorna, vissa säger att barnet nu är 15 - 16 cm medans andra sidor skriver att barnet är 12. Vikten skiljer sig mycket åt oxå och jag blir bara förvirrad. Vikt och storlek kanske jag får veta mer exakt på UL på torsdag!

Vecka 18 (från familjeliv.se)

Kroppen:
Vid den här tiden gör man den första ultraljudsundersökningen. Ofta är det först nu som du på riktigt kan ta till dig att ett barn faktiskt är på väg. Ultraljud görs för att bättre veta när barnet kommer att födas. Barnmorskan visar hjärnhalvorna, magsäcken och det lilla hjärtat som slår snabba slag. Huvudet och lårets storlek mäts, med hjälp av dessa mätningar kan man på ett mer exakt sätt beräkna födelsedatumet. Man tittar även på läget på moderkakan.
Du vet nu, så exakt som man kan komma, när du är beräknad att föda. Det blir ändå bara en riktpunkt, du kan föda inom tre veckor före och två veckor efter detta datum utan att det räknas som onormalt. I regel är detta en period när du mår bra och trivs med din graviditet.

Fostret: Huvudet är cirka fyra centimeter i diameter, medan fötterna är cirka två centimeter långa. Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället. Fostervattnet är naturligt sött och kroppen ser till att det innehåller rätt mängd av aminosyra, fettsyra, mjölksyra, citronsyra, salt, glukos, fruktos och sist men inte minst proteiner.


Graviditetsvecka 18 (growingpeople.se)

Livmodern når drygt till mitt emellan blygdbenet och naveln. Om du har fött barn tidigare kan du känna fosterrörelser. Att känna barnet röra sig i magen är en fantastisk händelse. Snart kommer du att märka att barnet rör sig beroende på vad du ätit, eller beroende på hur du mår.

Nu syns nog i de flesta fall den putande magen. När graviditeten är känd kan det hända att människor i din närhet vill känna på magen.

 

Under både graviditeten och förlossningen har du nytta av att ha starka muskler ibäckenbotten och magen. Exempel på bra träning är simning. promenader, vattengympa och kanske yoga. Det senare underlättar avslappningen och ökar kroppsmedvetenheten.

 

 

Många förstagångsföräldrar passar på att resa under graviditeten. Om du är frisk finns det inget som hindrar dig från att resa.

Kanske får ni vid det rutinmässiga ultraljudet besked om att det är tvillingar - det kan vara omvälvande. De flesta blivande föräldrar förutsätter att de väntar ett barn. De flesta ser dock positivt på saken när man väl smält beskedet och tänkt sig in i situationen.



I vecka 18 är kroppslängden omkring 17 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 220 g.

 

Barnets utveckling Teckning: GP/ Lars Grennert

 

Barnet tränar nu mycket, viftar med armar och ben och kan slå kullerbyttor. Det tränar också andningsmusklerna genom att utföra andningsrörelser och "andas" ut och in fostervatten.

Man vet att unga foster har en stor del så kallad djupsömn, liten del drömsömn (snabb ögonrörelse-sömn) samt liten del vakenhet. Dessa proportioner ändrar sig med graviditetslängd, fostrets mognad och tillväxt: äldre foster är vakna längre och sover ytligare. Läs mer om fostrets utveckling!


Det är nu du har tid för praktiska göromål som att inreda och säkra hemmet för barn. Hemmet är den plats där flest barn råkar ut för olyckor.

Ditt barn sparkar, griper och suger. En del barn har hittat tummen. Stimulera ditt barn genom att buffa lite på magen och se om det buffar tillbaka. Du kan också hålla ett par hörlurar mot magen och spela musik för barnet. Prata med och sjung för barnet.

Kontroller och undersökningar

Om du inte redan varit på ultraljud har du säkert fått en kallelse. I Sverige är det för det mesta specialutbildade barnmorskor som utför rutinultraljudsundersökningarna under graviditeten. Med hjälp av ultraljud kan man fastställa tiden för förlossningen.

 

Jag: Mår väl egentligen ganska bra nu. Dock besväras jag av en sjuhelsikes huvudvärk. Inte varje dag, men ofta. Jag är täppt i näsan, känner mig lite förkyld på morgnarna men det kan man ju leva med. Jag sover väldigt gott på nätterna och änsålänge vaknar jag bara tidigt på morgonen och behöver gå upp och kissa. På dagen däremot kissar jag väldigt ofta, räknade häromdagen det till 15 ggr, haha. Jag törstar iochförsig en hel del så jag klunkar i mig massor utav vatten så det kanske inte är så konstigt att jag kissar mycket....

På torsdag är det ultra ljud och därefter kommer jag kunna slappna av tror jag (om det är bra vill säga). Då ska vi börja kolla mer aktivt på barnvagn och kanske köpa något fint :) Jag hoppas att barnmorskan kan se och säga vilket kön bebisen har, annars kanske vi bokar in ett köns ultra ljud. Inte för att det spelar någon roll, absolut inte, men jag vill veta vem som bor där inne. Det känns mer personligt på nått sätt!

Jag tror att jag känner bebisens rörelser oftare nu, det är så häftigt. ? Det känns som att något i magen vänder på sig, som att tarmarna ändrar läge helt och hållet. Men jag kan fortfarande inte helt säkert säga att det är bebisen men det borde det vara. Annars vet jag inte vad det är  Ett begynnande ileus? haha.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0