Vecka 35

Då var vi inne i vecka 35, endast 6 veckor kvar! Och idag är det ju även 1 september vilket innebär att jag blir mamma nästa månad, (om hon inte kommer för tidigt såklart). Helt crazy!

Vecka 35

Mamma: Nu ökar du snabbare i vikt, upp till drygt ett halvt kilo varje vecka. Av det går cirka 300 gram till barnet. Om du ökar väldigt mycket i vikt kan det bero på att du samlar på dig vätska. Det är oftast normalt men kan även vara ett av flera tecken på en komplikation. Mot slutet av graviditeten går du på fler besök hos barnmorskan för att till exempel upptäcka om blodtrycket stiger. Många får halsbränna, magen känns ofta full och det är svårt att hitta sköna ställningar på natten. Du får räkna med att vakna några gånger per natt för att kissa och vända dig i sängen.
Vid den här tiden gör barnmorskan en sammanfattning om hur din graviditet har varit. Du kan skriva ett förlossningsbrev där du skriver lite om dig själv och dina förväntningar på förlossningen, samt vilken form av stöd som du tror att du och din partner kommer att behöva.

Bebis: Ditt barn är omkring 33 cm långt från huvud till stjärt och väger ca 2,6 kg. Barnets centrala nervsystem håller på att mogna, matsmältningsapparaten är nästan färdigbildad och lungorna är vanligtvis helt färdiga. Risken för andningsproblem om barnet föds nu, är mycket mindre jämfört med för några veckor sedan. Nittio procent av alla barn som förds i denna vecka överlever utan några allvarliga men. Nu börjar barnets armar och ben bli knubbiga och fina. Barnet har väldigt lite rörelseutrymme så det fyller ut nästan hela livmodern

Jag: Jag känner ingen större skillnad mot förra veckan. Fortfarande känner jag mig rörlig, har inte speciellt ont i rygg eller bäcken. Jag kommer lätt upp från sängen och soffan och kan fortfarande knyta min skor, hihi. Tröttheten jag besvärades av för några veckor sen har fortfarande inte kommit tillbaka vilket är mycket skönt. Självklart är jag inte som vanligt i kroppen, när jag går längre sträckor trycker det nedåt och det känns mycket obehagligt och flåset ska vi inte ens tala om =) Men inte så konstigt när man bär på ett antal extra kilon och har 50% större blodvolym än tidigare. Jag gör förvisso inte så mycket ansträngande på dagarna men jag märker skillnad när jag t.ex. sprungit i affärer några timmar, då säger kroppen i från med sammandragningar och förvärkar.
Bebisen har mer eller mindre aktiva dagar. Vissa dagar tycker jag att hon är igång hela tiden, inga sparkar utan rörelser, typ aerobics ;) medans hon andra dagar är mycket stilla och får sin mamma att bli orolig, Men jag har märkt att hon brukar svara på mina knackningar på magen, hihi, då buffar hon till lite försiktigt men det räcker för att lugna mina nerver. Hon verkar även ligga likadant hela tiden, och än har jag inte kännt av en endaste kick mot revbenen, men jag väntar spänt på dessa omtalade sparkar ;)
Nä nu tycker jag att tiden ska rusa, att hon har kommit ut och mår bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0