en lång uppdatering

Nu är det verkligen på tiden för en uppdatering här. Det har varit en oerhört händelserik vecka på många sätt och vis. Dels har vi varit iväg på något nästan varje dag och dessutom har det hänt en hel del med Ingrid.
Förra onsdagen fyllde min mamma 50 år så då var vi nere i Halmstad i sommarstugan och firade hela dagen lång. Samma dag föddes även Ingrids lilla minikusin, Lilly, precis som jag förutspådde :)
I fredags tog mina kusiner studenten så då åkte vi hem till Småland, två olika fester skulle besökas den kvällen. I lördags skulle vi fira min syster som tagit examen till sjuksköterska och min mamma med en gemensam fest. Innan festen började var vi ute på landet för en femkamp med lerduveskytte, 4hjulingskörning m.m. I söndags var vi i Ullared på vägen hem till Göteborg och på kvällen träffade vi Ingrids lilla kusin för första gången. I måndags tog vi tåget till Borås och var där hela dagen och umgicks med Jenny och Melker, stannade till fotbollen på kvällen och pappa Per slöt upp. Igår var jag barnvakt åt Lillys storebror och idag har vi varit i Uddevalla hela dagen. Så behöver jag säga att det varit fullt upp? =) Det är stressigt att vara mammaledig!

Tyvärr har det blivit lite för mycket för Ingrid. Hon är så trött, sover numera massor både på natten och dagen och är ofta svårväckt om hon somnar på dagen. Somnar gärna om i min famn. Det är inte heller några problem att få henne att somna i vagnen längre, sista veckan har hon somnat nästan direkt! Natten mellan söndag och måndag sov Ingrid 11 h i sträck utan att vakna en enda gång!! Rekord! Jag vaknade kl 6 med ett ryck och trodde något hänt men Ingrid låg och sov så sött. Hon vaknade strax därefter och åt lite snabbt och somnade om och vaknade 08:20. Nätterna därefter har sett ungefär likadana ut, sovit till 08:30 ungefär! Våra rutiner har dock satts ur spel lite nu när vi varit iväg så mycket. Nu blir det några lugna dagar och förhoppningsvis får vi tillbaka lite rutiner igen!

För en vecka sen sprack Ingrids två framtänder igenom ordentligt så nu har hon två små söta tänder i nedre käken ;) Hon är verkligen en helt annan bebis efter att de kom fram, tänk vad lite tänder kan ställa till det både med sömn och humör! Nytt i utveckligen är även att hon nu har rest sig upp mot möbler, med två stadiga ben står hon där och ser mer än lycklig ut :) Jag är inte lika lycklig.... lite väl tidigt tycker jag och dessutom är ju risken väldigt stor att hon ramlar och slår sig ;(

Något tråkigt är att Ingrid har varit och är VÄLDIGT förstoppad!! De två senaste dagarna har varit jättejobbiga för henne!! Hon krystar, kämpar, kvider och tar i tills hon blir alldeles rödblå. Hon gråter av smärta och INGET kommer. Detta många gånger varje dag. Igårkväll var magen helt utspänd och såfort vi rör vid hennes rumpa gråter hon jättemycket. Till saken hör att Ingrid alltid varit en väldigt tålig bebis, jag kan på riktigt inte komma på en enda gång som hon skrikit av smärta under hennes första 5 månader typ, hon skrek ALDRIG som nyfödd, så nu när hon gråter så tårarna flödar förstår man verkligen att hon har det jobbigt. Fyfan vad jag lider med henne. Hon är helt slut mest hela tiden, somnar helt utpumpad i min famn och kvider i sömnen. Vi gör enligt konstens alla regler. Hon har ätit katrinplommon varje dag, får olja i vällingen, skonsam gröt och välling och hon dricker massor av vatten. Men detta tycks inte räcka. Var iallafall på apoteket och köpte microlax idag efter råd från en vän och BVC, dock blev det inget resultat av det. Ingrid skrek av smärta när jag gav det och inget hände. Fortsatt skitjobbigt hela dagen. Nu ikväll testade vi därför resulax och med xylocain före, detta hade hyffsad effekt men det finns nog massor kvar. USCH min lilla lilla älskling, vad hemskt det är att se henne lida så. Jag hoppas så att det sätter fart ordentligt imorgon, annars får jag nog ringa bvc igen.
Det var nog allt jag hade på hjärtat denna gången :) Avslutar med lite bilder jag tagit under veckan, på Ingrid såklart =)

I Halmstad och firar mamma på nationaldagen



på studentfest. Ingrid älskar verkligen att stå, stå, stå....



Ingrid med sin mormor



rån forever <3



femkamp, Ingrid fick låna hörselskydd när lerduvorna skulle skjutas ;)



sitter numera helt stadigt och kan lägga sig i krypställning utan att ramla



om ingen hjälper henne att stå går det bra att krypa också



<3



Ingrid busade med sin jämngamla syssling på sin moster och mormors gemensamma fest



mina två älsklingar



hoppsan, här fick visst jag vara med också ;)



Kommentarer
Postat av: Tracy

Hon är så fin! Vart har ni köpt den ljuvliga klänningen och höklet? :)

2012-06-14 @ 01:27:11
URL: http://trz.blogg.se/
Postat av: Jenny L

Tack för att du skrev "trodde något hänt" och inte ... Hehe... Nice att du själv var med på kort oxå, jätte fint!!!

2012-06-14 @ 17:04:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0