En Ingrid uppdatering

Ingrid förtjänar verkligen att nämnas lite mer i denna blogg nu för tiden. Min stora älskade tjej som utvecklas så mkt hela tiden. Snart 2 år och 4 månader och jag kan inte va mer stolt över henne än vad jag redan är. 

Ingrid är så otroligt omtänksam och snäll. Flera ggr dagligen säger hon "förlåt mamma" om hon gör nått hon inte får, kanske sparkar mig i magen (hehe, när hon klänger på mig vilket sker väldigt ofta) eller när hon blivit sur över något. Hon tackar alltid för maten, hon lyssnar och tar in precis allting. Oftast gör hon som vi säger även om det märks att trotsåldern är på intågande... Men för det mesta är hon väldigt lätt att ha att göra med och jag känner nästan aldrig att det är jobbigt att va hennes mamma.
Ingrid pratar otroligt mycket nu för tiden, det är väldigt få stunder hon är tyst :) Det kommer så mkt roligt ur hennes mun att jag flera ggr dagligen skrattar gott för mig själv. Jag önskar jag kunde komma ihåg allt. Hon bildar meningar på 5-6 ord oftare och oftare och det går att konversera med henne nu för tiden. 
Hon räknar till 12, men glömmer ofta bort 3 :)
Hon börjar lära sig färger, än så länge har hon koll på blå, gul, grön och rosa. 
Det absolut bästa hon vet är att pussla och lärarna på dagis häpnas dagligen över hur länge hon kan sitta still och pussla. Hon gör oftast samma pussel två ggr innan hon vill ha ett nytt. Hon har hittills klarat ett 40 bitarspussel på egen hand. 
Annat hon gillar är att "laga mat" i sitt kök, pyssla om sina dockor, leka doktor, leka med sin tågbana, läsa böcker och se på tv. Att leka ute är förstås alltid roligt, och att cykla!! 
När hon ska sova är det "panda" och "nalle" som gäller. De ligger hon och kramar hela natten. 
Hon sover 8/10 hela nätter i sin säng, brukar vakna runt 7. Sover inte alltid på dagen längre men är väldigt trött på sena eftermiddagen om hon inte sover.
Vill inte göra sina behov på pottan men brukar berätta när hon kissat/bajsat i blöjan. Vi har inte tagit tag i det på allvar än...
Är fortfarande en försiktig och blyg tjej som inte tar för sig så mkt på dagis men hon blir tryggare och tryggare enligt lärarna. 
Svår när det gäller mat, kräsen och ovillig till att smaka på sådant hon inte vet vad det är.
Börjar bli en 92a när det gäller kläder.
Är världens finaste och underbaraste tjej :-)

Några bilder från idag:




Kommentarer
Postat av: Mamma Maria

Åh sötnosen!
Va roligt det måste vara att kunna prata med henne och höra henne säga söta meningar som barn brukar göra. Här är det inte mycket ord, babbel såklart, men istället väldigt mycket spexande.
40-bitars pussel?? Hon är ju grym! Förstår att du är så stolt över henne, hon är verkligen en go tjej!

2014-02-18 @ 09:21:33
URL: http://mammamaria.nu
Postat av: Emma

Lionel är lik Ingrid på många sätt men väldigt olik också :) Han pratar i fem ordsmeningar och är fortfarande väldigt väldigt kräsen när det gäller allt ätbart. Han väger knappt 11 kg. Han trotsar oss enormt mycket och har extrem separationsångest just nu. Vi Gråter så han nästan kräks när han ska till fsk. Leker nästan aldrig själv utan kräver uppmärksamhet hela tiden och har svårt att sitta med något en längre stund, förutom Ipaden som han helt själv låser upp och väljer appar och grejar.

Grattis till graviditeten, minns inte om jag sagt de! :)

2014-02-18 @ 19:59:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0