En sammanfattning so far

Det är väl på tiden att jag, medan jag fortfarande minns, sammanfattar denna graviditet hitills. Jag har verkligen varit värdelös på att dokumentera denna graviditet men jag vill ha lite nerskrivet så jag kan gå tillbaka och minnas nån gång. Jag har märkt att minnen från graviditeten med Ingrid inte alls finns kvar i den utsträckning jag trott, har gått in och läst min blogg emellanåt för att jämföra med denna graviditet och oj vad mkt jag glömt. 
 
Just nu är jag i v.37 (36+3) vilket känns helt sjukt. Det är snart dags och jag kan inte fatta! Det är så mycket som är annorlunda mot sist. Jag ligger inte alls i fas med allt det praktiska, vilket jag vill minnas att jag verkligen gjorde sist i denna veckan. Men vi börjar beta av "listan" för att lugna mina nerver lite ;) Känner mig både förväntansfull, nervös och orolig på samma gång. Jag har varit väldigt nervös över förlossningen denna gång, mer än sist. Mycket pga hur det var sist, hur fruktansvärd jag upplevde förlossningen med Ingrid. Jag har känt ett stort behov av att förbereda mig mer mentalt denna gång och det har vi ialalfall lyckats med. Jag går på vattengympa för gravida och vi har gått en profylax-kurs så nu är jag nog 100 ggr mer förberedd än sist. Sist trodde jag att jag förberett mig, vilket kan ses som ett skämt om man nu jämför, he he. Nu känner jag mig inte så nervös över förlossningen, mer ett jävlar anamma, jag SKA klara det bättre denna gång! 
 
Så hur har graviditeten varit? Jag måste säga över lag bra. Jag hade en period kring v.25-30 ungefär då det var jobbigt. Jag jobbade, var sjukligt trött (lågt Hb) och åkte dessutom på en vidrig influensa som verkligen bröt ner mig i flera veckor. Då var jag övertygad om att jag aldrig någonsin mer skulle orka gå 50 m. Men jag blev sjukskriven sista veckorna innan min havandeskapsledighet och sakta men säkert hittade jag tillbaka till en form jag inte trodde var möjlig så nära slutet. Så fram till nu tycker jag att jag haft mycket ork och energi. Jag sover fortfarande gott på nätterna, kissar max 1 gång. Däremot strejkar min korsrygg, det är slitit att vara höggravid med en 2,5 åring som är extremt mammig och som gärna vill bli buren och klänger. Men så länge det håller sig till det är jag nöjd. 
Mitt blodvärde har varit bra vid de senaste kontrollerna, trots att jag knappt äter järntabletter längre (magen pallar fasen inte). Blodtrycket ligger på normalvärden, ca 120/70. Har gått upp ca 7-8 kg i vikt vilket är lite jämförts med 20+ sist.Jag känner mig över lag starkare än sist och mycket beror nog på att jag inte kan vila och slöa så mycket nu när vi har Ingrid. Jag har lite halsbränna till och från och sammandragningar förstås. Har även börjat känna av förvärkar. Igår kväll hade jag förvärkar regelbundet var 5e minut i en timma ungefär, och med ens kom minnet tillbaka om hur jävla ont det kommer göra när det väl är dags på riktigt, he he. Vad dessa förvärkar står för har jag ingen aning om men de avtog av sig själv och idag har jag bara känt av nån enstaka. Jag vill minnas att jag hade förvärkar i flera veckor innan Ingrid kom också...
 
Vi börjar så sakteliga bli redo för en ny liten familjemedlem. Men än får han inte riktigt komma. Har en del kvar att göra. Men om en sisådär två veckor, då hoppas jag att vi känner oss klara, då får han gärna titta ut :)
 
Mina fina, tänk att vi snart är 4 <3
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0